Soliści


Paweł Krasulak

       

       Urodził się 30 września 1982 roku w Lesku. W 2006 roku ukończył studia I stopnia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jana Grodka w Sanoku o specjalności Edukacja Muzyczna. Swoją edukację kontynuował na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie w 2010r. ukończył studia I stopnia, a w 2012r. studia II stopnia w klasie dr hab. prof. nadzw. Marka Moździerza. Jest laureatem IV Konkursu Wokalnego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2012r., I wyróżnienie i nagroda specjalna za wykonanie pieśni Feliksa Nowowiejskiego) oraz Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego ,,Kurpiński - Karłowicz - Koczalski’’ w Warszawie (2009r., wyróżnienie). Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w kursach wokalnych pod kierunkiem; Maestry Stefanii Toczyskiej, prof. Urszuli Kryger, prof. Heleny Łazarskiej, prof. Anity Garañca, prof. Marka Rzepki, oraz Maestro Paula Esswooda. Jako student II roku zadebiutował w 2008r. jako Damazy w ,,Strasznym Dworze’’ S. Moniuszki na deskach Opery Nova w Bydgoszczy. Następnie w spektaklach studenckich w bydgoskiej operze wcielił się w role: Hrabiego Zedlau w ,,Wiener Blut’’ J. Straussa (2009r.), Nemorina w ,,L'elisir d'amore’’ G. Donizettiego (2010r.), Rinuccia w ,,Gianni Schicchi’’ G. Pucciniego (2010r.), Mengone w ,,Der Apotheker’’ J. Haydn (2011r.), Paolino ,,Il Matrimonio Segreto’’ D. Cimarosy (2012r.). W 2010 roku, będąc jeszcze studentem, wystąpił na zawodowej scenie jako Ottokar w ,,Der Zingerunerbaron’’ J. Straussa w Operze Nova. Od tamtego momentu współpracuje jako solista z bydgoską operą. Współpracując z Akademią Muzyczną w Gdańsku zadebiutował na scenie Opery Bałtyckiej kreując rolę Roberta w operze ,,Le villi’’ G. Pucciniego w czerwcu 2012 roku. W repertuarze kantatowo-oratoryjnym zadebiutował w ,,Mszy Koronacyjnej" C-dur W.A.Mozarta w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy w 2010r. W owej filharmonii wykonał także ,,Carmina Burana" C. Orffa pod batutą Zygmunta Rycherta w 2011r. Wykonał także inne dzieła, m. in. ,,Mesjasz’’ G. F. Haendela, ,,Stabat Mater’’ J.Haydna, ,,Msza G-dur’’ F. Schuberta, ,,Membra Jesu Nostri’’ D. Buxtehude, ,,Vesperae Solennes de Confessore’’ W. A. Mozarta, ,,Aus der Tiefe rufe ich, Herr, Zu dir’’ (psalm 130) J. S. Bacha

 

 

Marzena Frankiewicz

 

       Urodziła się i wychowała w Kielcach. Podstawowe umiejętności gry na fortepianie zdobyła w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, którą ukończyła z wyróżnieniem w swoim rodzinnym mieście.
Dalszą edukację muzyczną kontynuowała w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy w klasie fortepianiu Jarosława Drzewieckiego.
Do swoich aktualnych osiągnięć zalicza:
- Nadzieja Kielc - nagroda przyznawana co roku dla dziesięciu młodych, utalentowanych kielczan, szczególnie wyróżniających się w dziedzinie nauki, kultury, sportu oraz działalności społecznej - Kielce,2008
- V włocławskie spotkania skrzypcowe "Miniatura polska" - nagroda za wyróżniający się akopmaniament - Włocławek,2014
- I nagroda - III International Master Competition for Music Teachers (w kategorii kameralistyka) - Warszawa,2015.
Swoje umiejętności muzyczne kształciła na różnych kursach pianistycznych, m.in. w Dusznikach Zdroju, pod opieką wspaniałych artystów,
takich jak: Tatiana Shebanova,PhilippeGiusiano, oraz na seminariach, np. Seminarium Kameralistyki Wokalnej, duet: śpiewak-pianista,pod kierownictwem Profesor Mai Nosowskiej-Pasławskiej.
Ze względu na swoje zainteresowania sztuką śpiewu brała udział w konkursach wokalnych
w charakterze pianisty-akompaniatora (V Konkurs Wokalny im.Ignacego Jana Paderewskiego (Bydgoszcz), I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Andrzeja Hiolskiego (Kudowa-Zdrój),a także licznych audycjach,nagraniachi koncertach wokalnych.
Obecnie pracuje na macierzystej uczelni na wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej na stanowsiku instruktora.
W swoim dorobku dydaktycznym ma trzy i pół letnią współpracę ze studentami oraz ich pedagogami-symfonikami, związanymi z bydgoską uczelnią.
Od dwóch lat kształci także uzdolnione dzieci w Szkole Muzycznej I stopnia w Chełmży.

 

Sławomir Naborczyk: Absolwent bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie Marka Moździerza i Tadeusza Szlenkiera. Umiejętności doskonalił na kursach u Neila Shicoffa, Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha, Izabelli Kłosińskiej, Heleny Łazarskiej, Katarzyny Rymarczyk, Adama Kruszewskiego, Leszka Świdzińskiego, Matiasa Robasa oraz Tomasza Koniecznego. Laureat m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krakowie w (III nagroda, 2016), III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Krystyny Jamróz w Busko Zdroju (III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (nagroda specjalna, 2017) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie (II nagroda, 2017). Debiutował w 2011 roku rolą Basilia w Weselu Figara Mozarta podczas Operowego Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy. Na tej scenie kreował także Kowala w Krótkim życiu de Falli i partię tytułową w Studencie żebraku Millockera. Współpracuje z Operą Śląską i Filharmonią Zabrzańską oraz zespołem Musica Viva (występy m.in. w: Bremen, Lilenthal i Schwerin). W 2017 roku śpiewał Abdalla w koncertowym wykonaniu Nabucca Verdiego w Bremen. Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Maciej Figas, Piotr Wajrak, Piotr Sułkowski, Sławomir Chrzanowski, Zygmunt Rychert, Warcisław Kunc, Jerzy Wołosiuk, Gabriel Chmura, Michał Marcin Sompoliński, Michał Klauza. Uczestnik Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Jacek Wróbel


      Urodziłem się 9 kwietnia 1987 r. w Hrubieszowie na Lubelszczyźnie. W wieku 8 lat rozpocząłem swoją przygodę z muzyką wstępując do hrubieszowskiego Ogniska Muzycznego, gdzie przez 6 lat pod okiem pana Romana Gumieli uczyłem się gry na pianinie.W roku 2004 zostałem przyjęty do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. K.Szymanowskiego w Zamościu do klasy śpiewu Wiesławy Grabek-Woś.W trakcie nauki w Zamościu miałem możliwość reprezentowania szkoły na wielukoncertach, konkursach (2005 – nagroda specjalna za najlepsze wykonanie pieśni F.Chopina na Konkursie Wokalnym w Lublinie; 2007 - III miejsce na Konkursie Wokalnym w ramach Turnieju Muzyki w Lublinie) oraz kursach wokalnych (m.in. kurs p.Urszuli Kryger; Eleny Stachowskiej z Odessy). W roku 2008 po ukończeniu Szkoły Muzycznej zostałem przyjęty na studia I stopnia Akademii Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy (wydział wokalno-aktorski), które ukończyłem w czerwcu 2012 roku, a następnie zostałem przyjęty na studia II stopnia również bydgoskiej Alma Mater. Naukę śpiewu w Bydgoszczy podjąłem i do dziś kontynuuję u dr Jacka Greszty (bas – solista Opery Nova). Podczas kształcenia miałem możliwość uczestniczyć w wielu przedsięwzięciach organizowanych przez uczelnię, m.in. Operowe Forum Młodych (2010 r.- Guccio w operze „Gianni Schicchi” G. Pucciniego; 2012 r.- Hrabia w „Potajemnym małżeństwie” D. Cimarosy, 2013r. – Jan w operetce „Student żebrak” C. Millöcker’a ). Uczestniczyłem także w mistrzowskich kursach wokalnych i seminariach wokalnych prowadzonych przez: prof. AM Macieja Witkiewicza, Maestrę Stefanię Toczyską, prof. Włodzimierza Zalewskiego, prof. Maję Nosowską-Posławską, prof. Ewę Pobłocką. W roku 2011 zostałem stypendystą programu Erazmus, dzięki któremu przez 3 miesiące mogłem kształcić się i poznawać nową kulturę w Conservatorio Superior de Musica de Alicante ‘Oscar Espla’ (Hiszpania). Na przełomie lipca i sierpnia 2012 r. uczestniczyłem w 33. Opernfestspiele in der Stiftsruine Bad Hersfeld 2012, gdzie jako chórzysta śpiewałem w „Don Giovannim” W. A. Mozarta oraz w dziele G. Verdiego „Rigoletto”. Od października 2012r. współpracuję z Operą Nova w Bydgoszczy jako chórzysta. W lipcu 2013 r. zostałem zaproszony do Ciechocinka, gdzie wziąłem udział w koncercie „W drodze do La Scali” z towarzyszeniem Orkiestry Symfoników Bydgoskich pod dyrekcją Marka Czekały zdobywając nagrode dla wyróżniającego się głosu. W październiku 2013 r. zdobyłem I wyróżnienie na Konkursie Wokalnym w ramach III Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej „Belcanto Per Sempre” Włocławek 2013. Prócz wymienionych wyżej partii jakie wykonywałem, w swoim repertuarze posiadam jeszcze opracowane partie:

 

Papageno („Czarodziejski flet”), Figaro („Wesele Figara”), Don Giovanni („Don Giovanni”)
– W.A.Mozarta;
Olendorf („Student żebrak”) - C. Millöcker.
Ponadto arie operowe, operetkowe, utwory musicalowe, pieśni neapolitańskie m.in:
G.Bizet - „Carmen”- aria Torreadora “Votre toast”;
F.Chopin – wybrane pieśni;
E. Di Capua – “O sole mio”;
P.Czajkowski – „Eugeniusz Oniegin” – aria Oniegina „Вы мне писали”;
G.Donizetti –„Don Pasquale” - aria Malatesty „Bella siccome un angelo”;
“L’elisir d’amore” - aria Belcorego “Come paride vezzoso”;
Ch. Gounod – „Faust” – aria Valentego „Avant de quitter ces lieux”;
M. Karłowicz – wybrane pieśni;
F.Loewe – “My fair lady” – pieśń Freda “On the street where you live”;
E. Kalman – „Księżniczka czardasza” duet Sylwii i Edwina „Jakże mam ci wytłumaczyć”;
St. Moniuszko – wybrane pieśni;
I. J. Paderewski – Dwanaście pieśni op 22 do słów C. Mendesa;
S. Rachmaninow – Cavatina Aleko z opery „Aleko”;
G.Rossini – “Cyrulik sewilski” – aria Figara „Largo al factotum”;
R. Stolz – „Brunetki, blondynki”;
W.A.Mozart – „Cosi fan tutte” – aria Guglielma „Donne mie la fate a tanti”.

 

Monika Waluś

 

      Urodziłam się 21 maja 1987 roku w Suwałkach. W wieku 9 lat rozpoczęłam swoją przygodę z muzyką zapisując się do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Suwałkach, gdzie przez 6 lat pod okiem Zbigniewa Grząki ukończyłam I stopień na akordeonie guzikowym. W roku 2002 zostałam przyjęta na II stopień do klasy saksofonu Weroniki Kordowskiej. Natomiast w roku 2006 zostałam przyjęta na Wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie ukończyłam studia I i II stopnia z oceną bardzo dobry w klasie dyrygowania ad. dr Moniki Wilkiewicz. Natomiast w 2008 roku rozpoczęłam studia I stopnia również w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Borzeny Porzyńskiej. W 2012 roku zostałam przyjęta na studia II stopnia również w bydgoskiej Alma Mater w klasie prof. Katarzyny Rymarczyk.
Podczas kształcenia miałam możliwość uczestniczyć w wielu przedsięwzięciach organizowanych przez uczelnię, m.in. Operowe Forum Młodych (2012 r.- Elisetta w „Potajemnym małżeństwie” D. Cimarosy, 2013 r. – Bronia w operetce „Student żebrak” C. Millöcker’a ).
Uczestniczyłam w mistrzowskich kursach i seminariach chóralnych prowadzonych przez Paula Esswooda, Garego Gradena, a także w mistrzowskich kursach wokalnych i seminariach wokalnych prowadzonych przez: prof. AM Macieja Witkiewicza, Maestrę Stefanię Toczyską, prof. Włodzimierza Zalewskiego, prof. Maję Nosowską-Posławską, prof. Ewę Pobłocką, prof. Piotra Bednarskiego. Prócz wymienionych wyżej partii jakie wykonywałam, w swoim repertuarze posiadam jeszcze opracowane partie Jolanta (Jolanta - P. Czajkowski), Micaela (Carmen – G. Bizet).

Ponadto arie operowe m.in.:
W. A. Mozart – „Mitridate re di Ponto” Nel sen mi palpita
S. Moniuszko „Hrabina” aria Hrabiny Zbudzić się z ułudnych snów;
G. Puccini „Tosca” aria Visi d’arte, vissi d’amore;
G. Puccini „Manon Lescaut” aria Sola perduta abbandonata;
A. Dargomżyski „Rusałka” aria Nataszy;
J. Massnet „Herodiada” Il est doux, il est bon;
L. Różycki „Beatrix Cenci” aria Lukrecji
T. Joteyko „Zygmunt August” pieśń Królowej Bony Frottola Italiana
operetkowe:


N. Dostal „Clivia” Ich bin verliebt
F. Lehar „Wesoła Wdówka” pieśn Wilio, o Wilio
utwory musicalowe:
V. Herbert – Thine Alone
pieśni:
F. Poulenc – cykl „Osiem pieśni polskich”
M. Świerzyński – Chłopca mego mi zabrali
Poldowski – Colombine
Poldowski – Dans une musette
A. Cwojdziński – Królewna
A. Dworzak – Kdyz mne stara matka,
Struna naladena,
Dobru noc
S. Moniuszko – Groźna dziewczyna
F. Maklakiewicz – Kocham Cię,
A jeśli chcesz zapomnieć
S. Niewiadomski – Dzwony op. 20
S. Rachmaninow – Sen
Polubiła ja
Noc pieczalna
A.Webber – Pie Jesu
duety:
E. Kalman – „Księżniczka czardasza” duet Sylwii i Edwina Jakże mam ci wytłumaczyć
C. Bayer Sager, D. Foster – duet A. Bocelli i C. Dion The prayer

 

 

Sylwia Palińska

 

    Cześć, mam na imię Sylwia. To przez założyciela tej strony zostałam zmuszona do zrobienia muzycznego podsumowania swojego życia. Wszystko zaczęło się w Kościele, kiedy to zostałam odkryta przez siostrę i jako mała dziewczynka zaśpiewałam po raz pierwszy dla dużej publiczności kolędę „ Lulajże Jezuniu”. Moje losy muzyczne ściśle były związane z życiem parafii oraz wspólnot, w których dorastałam.
Nie jestem typową śpiewczką która może pochwalić się nagrodami konkursowymi, gdyż w życiu brałam udział w dwóch konkursach. Na pierwszym otrzymałam wyróżnienie a na drugim stwierdziliśmy z kolegą gitarzystą, iż nie mamy ochoty czekać na wyniki i pojechaliśmy do domu. Na studiach ani na chwilę nie przerywałam rozwoju muzycznego. Śpiewałam przy każdej nadarzającej się okazji: w projektach muzycznych i teatralnych prowadzonych w szkole animatorów kultury, chórze Gospel Sunrise, na pielgrzymkach.
Po powrocie ze studiów, kiedy to założyłam rodzinę zaczęło mi brakować muzyki, śpiewu, eksperymentów. Po raz pierwszy w życiu nie robiłam tego co sprawiało mi zawsze tak wiele radości. Praca nie miała nic wspólnego ze śpiewem. Zazdrościłam koleżankom, które stoją na scenie i wprawiają w ruch ludzi stojących pod nią. Śpiewanie w wannie przestało mi wystarczać. Zaczęłam poszukiwać możliwości. Wraz z mężem postanowiliśmy połączyć siły i umiejętności. Powstał pomysł na stworzenie zespołu folkowego, gdyż taki rodzaj muzyki często przewijał się w mojej głowie. Po pierwszej próbie wiedziałam, że to nie będzie poezja śpiewana a prawdziwy czad. Zaiskrzyło od pierwszej próby w zimnej salce.
Odkryłam w sobie, iż uwielbiam, gdy ludzie bawią się podczas występów, dlatego podjęłam również trud dołączenia lub stworzenia zespołu grającego na weselach i imprezach różnego typu. Po wielu próbach mniej lub bardziej udanych stoję w miejscu, w którym spotkałam wspaniałych muzyków, z którymi realizuję siebie. Obecnie jestem wokalistką zespołu Folk Machina (od 8 lat), W zespole szkoły policji Awans śpiewając covery rockowe, współpracuję z zespołem Bajadera z Bydgoszczy.
Nigdy nie miałam ochoty być gwiazdą ale noszę w sobie ogromne pragnienie żeby ludzie przychodzili na moje występy i świetnie się bawili. Więc kiedy przyjdzie nam się spotkać na koncercie lub dancingu możesz pokazać mi, że ci się podoba poprzez kiwanie palcem w bucie, tupanie nogą a może zdarzyć się iż nogi poniosą cię w tan i za to dziękuję ci najbardziej.

 

 

 

Magdalena Kujawska


      W moim domu od zawsze obecna była muzyka, ponieważ dziadek należał do zespołu muzycznego i grał na perkusji. Zainspirował mnie do tego aby śpiewać. W wieku 7 lat rozpoczęła się moja muzyczna przygoda i zaczęłam śpiewać w szkole. Zapisałam się do Młodzieżowego Domu Kultury i brałam udział w licznych występach pod kierownictwem pani Justyny Bramczewskiej. Obecnie należę do Regionalnego Centrum Kultury gdzie uczęszczam na zajęcia wokalne a także należę do chóru Halka które prowadzone są przez pana Przemysława Wojnarowskiego. Występuję na różnych koncertach takich jak: ,,Pusta choinka'' , wigilia miejska, ,, światowy Dzień Raka Piersi'', ,,światowy Dzień Ochrony Zwierząt'', a także występowałam dla hospicjum i mam na swoim koncie wiele innych występów. Mam zaszczyt również zbierać pieniążki dla chorego chłopca i występować z bratem jako Michaelem Jacksonem na pilskim deptaku i nie tylko...